مدیرعامل شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر با بیان اینکه عمده پرونده هایی که در سیستم بانکی کشور منجر به ایجاد مطالبات می شوند ریشه در کم توجهی به موضوع بهداشت اعتباری و بررسی همه جانبه پرونده های مشتریان اعتباری دارند، از توسعه روند اعتبارسنجی مشتریان بانک شهر و ایجاد سامانه اعتبارسنجی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ، محمد پورعباس با اشاره به ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت های شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر توسط شعب و مناطق بانک شهر گفت: مجموعه های حقوقی و نظارتی بانک شهر به صورت منسجم برنامه هایی را در پیش گرفته اند تا شعب و مناطق این بانک از ابتدای حضور مشتری، رعایت بهداشت اعتباری مشتریان را در مراحل مختلفی همچون تشکیل پرونده تا اتخاذ تصمیم های اعتباری، در دستور کار قرار دهند.

پورعباس نتیجه این کار را کاهش مستمر پرونده های منجر به مطالبات بانکی عنوان کرد که می تواند هزینه های بسیاری را کاهش دهد.

پورعباس با تاکید بر اینکه این فرایند جنبه سلبی نداشته و برای خود مشتریان هم بسیار کارگشا خواهد بود افزود: شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر به عنوان یکی از شرکت های مأموریتی بانک شهر جزو مهمترین ارکان اعتبار سنجی مشتریان بانک محسوب می شود به گونه ای که دامنه فعالیت این شرکت به دلیل اهمیت موضوع سلامت و بهداشت اعتباری مشتریان روز به روز گسترده تر می شود.

وی با تشریح اینکه شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر کار خود را از اواخر سال ۹۴ شروع کرده گفت: آمار عملکرد شرکت نشان از تاثیر وجودی و فعالیت های موثر این شرکت برای کمک به موضوع پوشش و کاهش ریسک در کنار سایر نهادهای نظارتی بانک شهر بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر وصول مطالبات بانک ، ارزیابی املاک مورد توثیق مشتریان و همچنین اعتبارسنجی مشتریان را سه وظیفه اصلی این شرکت عنوان کرد و گفت: شرکت توسعه اعتبار سنجی شهر در حوزه ارزیابی وثایق مشتریان و همکاران بانک، مرجع اصلی در بانک شهر محسوب می شود به گونه ای که موارد مذکور با استفاده از توان کارشناسان رسمی مجرب دادگستری در شرکت توسعه اعتبارسنجی انجام می شود.

پورعباس با ابراز امیدواری در خصوص این موضوع که باکمک سایر واحدهای صف و ستاد بانک شهر قادریم آمار پرونده های مطالباتی بانک را کاهش دهیم، به پتانسیل ها و توانمندی های شرکت در این رابطه اشاره و افزود: درحال حاضر درحدود ۴ درصد از مطالبات عادی بانک شهر در شرکت پیگیری می شود و در صورت استقبال شعب و مناطق و ارسال پرونده های مطالباتی به شرکت، امکان استفاده از توانمندی های شرکت و کارکنان متخصص آن در این زمینه بیش از پیش فراهم است.

مدیرعامل شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰ میلیارد ریال سود خالص در شرکت کسب شد بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۶ میلیارد ریال و امسال نیز تا پایان مهر حدود ۱۰ میلیارد ریال سود نصیب شرکت شده است که باتوجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه های عمومی و اداری در سال جاری حاکی از رشد نسبی به نسبت سال قبل است.

محمد پورعباس گفت: باتوجه به نوع فعالیت های شرکت، درواقع عملکرد شرکت در سایر بخش ها غیر از پیگیری مطالبات در جهت پوشش یا کاهش ریسک و پیشگیری از ایجاد مطالبات و خروج نقدینگی از بانک است که این عدم خروج نقدینگی درواقع شاخصی کیفی محسوب می شود که در سودآوری بانک بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: وصول مطالبات نیز در ادامه این روند به بازگشت نقدینگی از دست رفته به چرخه وام دهی و کسب سود کمک می کند.

مدیرعامل شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر با اعلام اینکه میزان مطالبات وصول شده این شرکت در سال گذشته بالغ بر ۹۳۱ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال بوده است گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر همکاران شرکت توانسته اند مطالبات بانک شهر به میزان بیش از ۵۸۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال را وصول کنند.

محمد پورعباس با بیان اینکه مطالعه و بررسی شرکت هایی که در سایر بانک های کشور، فعالیت هایی مشابه دارند را آغاز کرده ایم افزود: در برخی از بانک ها، شرکت هایی داخلی به لحاظ تاریخی زودتر از ما وارد حوزه اعتبار سنجی شده اند و بعضا در مسیر فعالیت های خود از تجارب و استانداردهای بانک های خارجی هم استفاده کرده اند و نیاز است تا ما هم هر چه سریعتر وارد رویکرد اعتبارسنجی و تصمیم گیری سیستماتیک در حوزه اعتباری شویم.

وی اعتبارسنجی بر بستر سامانه را از خدمات آتی این شرکت عنوان کرد که روند طراحی آن آغاز شده و با نهایی شدن آن، هم سرعت روند اعتبارسنجی افزایش می یابد و هم مشکلات بررسی های فیزیکی حل خواهد شد.

پورعباس با اشاره به اینکه در شرکت توسعه اعتبار سنجی هم نیروی انسانی متخصص وجود دارد و هم ظرفیت برای راه اندازی یک سامانه بومی گفت: با همکاری واحدهای ستادی مربوطه در بانک و راه اندازی سامانه بومی، تصمیمات از حالت کلیشه ای خارج و با تعریف پارامترهایی همچون بازه تسهیلات و تعهدات اعطایی، وثایق قابل دریافت و … می توان روند اعتبار سنجی، را با سرعت بیشتری پیش برد، هزینه ها را کاهش داد ، انتقال فیزیکی پرونده ها را حذف کرد و همچنین حضور و تعاملات فیزیکی شعبه، شرکت و مشتری را به کمترین میزان رساند.

وی از توسعه فعالیت های این شرکت به شعب استانی هم خبر داد و گفت: هم اکنون شعبه شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر در استان آذربایجان شرقی فعال است و در تلاشیم به زودی شعب خود را در دیگر استان ها همچون خراسان رضوی، اصفهان و ….. راه اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر ارزیابی طرح های تولیدی، ارزیابی طرح های توسعه ای، نظارت بر مصرف تسهیلات و نظارت بر فرایند تزریق پول براساس پیشرفت کار را از دیگر توانمندی های مهم این شرکت برشمرد که می تواند بانک شهر را در این حوزه ها یاری دهد.